Október 16 és 18-a között az "A Europe of Diasporas" elnevezésű, Európai Unió által támogatott projekt második konferenciájára került sor Budapesten a Közép-európai Egyetemen, "Diasporas' heritage and remembrence" címmel, ahol az örmény, zsidó és roma kisebbségek, mint kulturális örökségek Európában kerültek említésre. E három közösség kapcsolódási pontja, hogy mindhármat súlyosan érintették a 20. századi népirtások.
A konferencia első részén az örmény kisebbséget az örmény kultúra kiemelkedő alakja, a "Nor Haratch" hetilap (Franciaország) főszerkesztője, Jirair Jolakian képviselte. Az előadás a három kisebbséget érintő különböző kérdéseket, problémákat tárgyalta.
A konferencia második részében az örmény kisebbséget dr. Yervant Zorian, az Armenian Virtual College (AVC, Örmény Virtuális Főiskola) alapítója és elnöke, az Armenian General Benevolent Union (AGBU, Örmény Kulturális és Jótékonysági Egyesület) testületi tagja képviselte.
Az AVC oktatási platformot dr. Yervant Zorian alapította 2004-ben. Éveken át emlegette egy olyan oktatási program létrehozásának szükségességét, amely az Örményországban és diaszpórákban élő örmények jelenlegi igényeire összpontosít.
A konferencián, nagy mértékű örmény diaszpóra-tapasztalataira hivatkozva, dr. Zorian az AVC létrehozásának mintájáról beszélt: a mai tehnológia számos lehetőségét széles körben alkamazza az AGBU, mely által az örmény oktatás a világ bármely pontjáról elérhető.
Megjegyezte, hogy a ma külföldön élő örmények csupán 5 százalékának van lehetősége örmény iskolában tanulni, következésképpen az örmény diaszpóra óriási hiányt szenved oktatás terén.
"Az AVC segít az örmény nemzetiség megőrzésében, hiszen, az internetnek köszönhetően a világszerte élő érdeklődők tanórákon vehetnek részt. A tehnika vívmányai
lehetővé teszik a virtuális oktatást, ami azt jelenti, hogy a tanulóknak lehetőségük van anyanyelvük és kultúrájuk fenntartására: mi a távoktatás révén mindenhonnan elérhető örmény nevelést és oktatatást nyújtuk."
Az AGBU a legelterjedtebb oktatási intézmény külföldön, melynek több mint 20 nappali iskolája van. Az AVC létrehozásában jelentős szerepet kapott az intézmény oktatás terén szerzett tapasztalata és anyagi támogatása.
Az AVC kezelő felülete több nyelven érhető el: örmény (keleti és nyugati), angol, orosz, francia és spanyol, pár hónapja pedig, egy új programnak köszönhetően, törökül is.
Az AVC-nek több, mint 50 országban vannak tanulói, a legtöbb az Amerikai Egyesült Államokban, ezt követi Grúzia, Franciaország, Oroszország, Kanada, Uruguay, Argetína és mások. "Vannak tanulók olyan országokban is, amelyekben egyáltalán nem él vagy csak nagyon kevés örmény él, ilyen a Madagaszkár szigetcsoporthoz tartozó Réunion sziget, vagy például Shanghai, ahol négy tanuló van, viszont közülük csak egy örmény, a többiek pedig olyan nők, akik örmény férfihoz mentek feleségül és elkezdtek örményül tanulni", mondta dr. Zorian, megjegyezve, hogy az országok száma évről évre nő.
Mint tudjuk, Magyarországon számottevő történelmi és kulturális jelentőségű örmény diaszpóra van jelen, viszont örmény nyelvű iskolák nincsenek. Emiatt az AVC platformja remek lehetőség azoknak a Magyaroszágon élő örményeknek, akik örményül szeretnének tanulni.

Magyarországon még nincs AVC tanuló, így reméljük, hogy a cikk hatására ebből az országból is lesznek érdeklődők.
Az AVC honlapján, www.avc-agbu.org, bármilyen felmerülő kérdésükre választ találnak az érdeklődők.